الرئيسية / بانوراما نمساوى / شاهد.. «صرخة أم» تتسبب في «علقة موت» لخاطف الأطفال بفيصل

شاهد.. «صرخة أم» تتسبب في «علقة موت» لخاطف الأطفال بفيصل

نجح أهالي شارع العشرين بمنطقة فيصل بالجيزة، في ضبط رجل مجهول الهوية حاول خطف طفل من والدته، في وضح النهار أثناء عودتها لمنزلها، بعدما قامت بتوصيل أبنائها إلى المدرسة، وانهالوا عليه بالضرب المبرح قبل أن تأتي الشرطة وتعتقله.

وقد أظهرت الأم شجاعة مشرفة في الطريقة التي تصدّت فيها له، ومنعته من اختطاف طفلها بفضل صراخها المرتفع، حتى هب حشد من المارة في مساعدتها والإمساك باللص.

وعن تفاصيل الواقعة روى زوج السيدة التي حاول اللص خطف ابنها تفاصيلها قائلا: «زوجتى كانت بتوصل الأولاد للباص بتاع المدرسة الساعة ٦ الصبح ومعاها ابنى سنة ونص شايلاه وبعد ما ركبت الأولاد الباص وراجعه البيت طلعلها الكلب ده وحط المطواه على رقبة ابنى.

وتابع زوج السيدة: قال لمراتي لو طلعتى صوت هدبحه قالتله عايز ايه قالها هاتى الموبايل فقالتله اتفضل فقالها سيبى الواد كمان وهنا قامت مصوته وزعقت جامد فخد الموبايل وجرى فجرى باتجاه ناس بتصب خرسانة وسمعوا صوتها فجريو وراه لحد ما مسكوه.. احنا وصلنا وسحبناه لحد البيت ونزلنا فيه ضرب زى ما انتو شايفين وربطناه فى الشجرة وربنا الحافظ لأولادكم».

وتداول العديد من سكان فيصل على صفحات التواصل الاجتماعي صورة الرجل، وهو مربوط بالحبال وتظهر عليه علامات الضرب المبرح، وتفاعلوا مع السيدة وطفلها الصغير.

وقال أحد النشطاء: «الحمد لله انه اتمسك.. كل أم بقى تخلي بالها من أطفالها عشان احنا عدينا مرحلة الخطف عيني عينك.. بقينا في آخر الزمان خلاص!! ربنا يرحمنا برحمته».

وأضاف آخر: «حرام هي الناس اللي جرالها.. تحرم أب وأم من ابنه أو بنته ليه.. لحد امتى المهزلة دي لازم يبقى في عقوبات شديدة عشان يبقى عبرة لغيره».

وعلق ثالث: «مش هيصعب علي الواحد ياريت يشربوا من دمه لإنهم بيحرقوا قلب أمهاتهم عليهم بمقابل ما يسواش بيبيعوا الطفل بـ1000 جنيه.. يرضي مين!!».

الغريب في الأمر أن أحد الأهالي الحاضرين للواقعة، أكد أن الرجل لم يذهب للقسم من الأساس، مضيفا أنهم اتصلوا بقسم بشرطة بولاق، إلا أنهم لم يستجيبوا، وفي نهاية الأمر أطلق الأهالي سراح اللص.

الأمر الذي علق عليه آخر قائلا إن الشرطة في هذه الأحيان، حينما تأتي وترى أن اللص به كدمات وسحجات نتيجة ضربه من الأهالي ترفض اعتقاله وفي أغلب الأوقات تطلق سراحه، تخوفا من أن تحدث له مضاعفات أخرى داخل القسم، ويتم اتهام القسم بها.

عن nemsawy

x

‎قد يُعجبك أيضاً

شاهد معنا .. التحرش بفتاة في مطار القاهرة

قالت الاعلامية لميس الحديدي الاعلامية، إن هناك فتاة تعرضت للتحرش في مطار ...