الرئيسية / Slider / شاهد معنا هجوم على البلطجى محمد رمضان: فاكرنا هبل.. وفلوسك دي بتاعت الطيار اللي مات

شاهد معنا هجوم على البلطجى محمد رمضان: فاكرنا هبل.. وفلوسك دي بتاعت الطيار اللي مات

كتب: ضياء السقا

فتح الإعلامي عمرو أديب، النار على الفنان محمد رمضان، بعد الفيديو الذي أعلن فيه عن حجز أمواله في أحد البنوك، قائلا: “رمضان بيضحك علينا، والبلد في غني عن فلوسه، وفلوسك دي بتاعت الطيار اللي مات.. يا مفتري الراجل مات مش كنت تدويله فلوسه”.

وأضاف خلال برنامج «الحكاية» المذاع على قناة «أم. بي. سي. مصر»: أن محمد رمضان لديه إصرار أن يصدر للناس أن الحكومة بتحجز على فلوس الناس، أنت النهاردة بتقول للناس خلي بالك الدولة هتحجز على فلوسكم، وشيلوا فلوسكوا في البيت«.

وتابع: «ياراجل حرام عليك، أنت طرمخت على فلوس الراجل، ربنا كبير يا محمد ربنا كبير يا حبيبي، يا جماعة الدولة لا تمس فلوسكم ومفيش حد فلوسه راحت، مفيش واحد صحي يشرب القهوة زي محمد رمضان، ويقول بلدي أخدت فلوسي، واحنا الصعايدة والفلاحين ومش عارف أية علاقة الكلام دا ببعضه.

وأختتم أديب حديثه قائلا: «يا محمد يا رمضان أنا لسة عند ندري، يوم ما أكسب القضية، هحط الفلوس كلها وضعفهم لمستشفي أبوالريش ..ربنا يكرمنا واخد فلوسك اللى في البيت».

عمرو أديب يتهم محمد رمضان بتحريض المواطنين على عدم التعامل مع البنوك المصرية (فيديو
فتح الإعلامي عمرو أديب، النار على الفنان محمد رمضان، بعد الفيديو الذي أعلن فيه عن حجز أمواله في أحد البنوك، قائلا: “محمد رمضان بيحريض المواطنين على عدم التعامل مع البنوك المصرية”.

وأضاف أديب خلال تقديمه برنامج ” الحكاية” والمذاع عبر قناة ” ام بي سي مصر”، :”محمد رمضان مصمم يكذب علينا تاني ويقول للعالم أن في مصر الحكومة بتحط إيدها على فلوس الناس، مصر مزنوقة في قرشين وأخدت فلوس رمضان، وقالك أنا بشيل الفلوس في البيت هو دا اللي بتعلمه للناس أنهم ميتعاملوش مع البنوك اللي في مصر وأنهم ميتعاملوش مع البنوك الوطنية، بتقولهم خلي بالك الدولة ممكن تحط إيديها على فلوسك وحطها تحت البلاطة”.

وتابع الإعلامي :” فاكرنا مش بنفهم وفاكرنا هبل فاهم أن الحقيقة مش بتوصلنا مايعرفش أن فيه جرايد وتليفزيون وبيحب يطلع التريند”.

وأشار أديب إلي أن تجميد حسابات محمد رمضان في أحد البنوك جاء على خلفية قضية الطيار الراحل أشرف أبو اليسر.

ولفت عمرو إلي أن محمد رمضان مصر على كذب وتصوير الحكومة أنها تضع يدها على أموال المواطنين متابعًا “ يا أخي اتقِ الله كنت رحت لأسرة الطيار واديتهم فلوس”.

جدد الإعلامي عمرو أديب وعده بتبرعه بأي تعويض يحصل عليه في حال انتصاره في قضيته ضد الفنان محمد رمضان إلى مستشفى أبو الريش للأطفال.

وعلق أديب في برنامجه “الحكاية” المذاع عبر قناة mbc مصر، على الفيديو الذي ظهر فيه محمد رمضان ليعلن عن التحفظ على أمواله، قائلا: “ربك كبير وبيجب حقوق الناس، لو فاكر أن أنت أكبر من أي حد لو فاكر أن أنت مش هتدي حد حقه، في قضاء وفي دولة، دولة مش بتاخد فلوسك، وأنا لسه عند ندري يوم ما أكسب القضية ندري موجود الفلوس كلها وهحط قدهم يروحوا مستشفى أبو الريش، فلوسك اللي أنت مخبيها في البيت هتروح للأطفال تتعالج”.

وفتح أديب، النار على الفنان محمد رمضان، بعد الفيديو الذي أعلن فيه عن حجز أمواله في أحد البنوك، قائلا: “رمضان بيضحك علينا، والبلد في غني عن فلوسه، وفلوسك دي بتاعت الطيار اللي مات.. يا مفتري الراجل مات مش كنت تدويله فلوسه”.

وأضاف أن محمد رمضان لديه إصرار أن يصدر للناس أن الحكومة بتحجز على فلوس الناس، أنت النهاردة بتقول للناس خلي بالك الدولة هتحجز على فلوسكم، وشيلوا فلوسكوا في البيت«.

وتابع: «ياراجل حرام عليك، أنت طرمخت على فلوس الراجل، ربنا كبير يا محمد ربنا كبير يا حبيبي، يا جماعة الدولة لا تمس فلوسكم ومفيش حد فلوسه راحت، مفيش واحد صحي يشرب القهوة زي محمد رمضان، ويقول بلدي أخدت فلوسي، واحنا الصعايدة والفلاحين ومش عارف أية علاقة الكلام دا ببعضه.

وأختتم أديب حديثه قائلا: «يا محمد يا رمضان أنا لسة عند ندري، يوم ما أكسب القضية، هحط الفلوس كلها وضعفهم لمستشفي أبوالريش ..ربنا يكرمنا واخد
فلوسك اللى في البيت».

«مصر وأهلها مش في حاجة لفلوسك».. عمرو مصطفى يوجه رسالة شديدة اللهجة لـ محمد رمضان بعد فيديو البنك
وجه الملحن عمرو مصطفى رسالة للفنان محمد رمضان، بعدما نشر الأخير فيديو له قال فيه إنه تلقى مكالمة من أحد البنوك لإبلاغه بوجود حكم بالتحفظ على أمواله، مشيراً إلى أن تلك الأموال هي ملك لمصر.

وعبر حسابه الرسمي بموقع “فيس بوك”، قال عمرو مصطفى: “أنا خضت مشاكل كثيرة جدًا ملهاش قيمة.. في برنامج العرافة رمضان اللي فات طلعت وقدمت نصيحة لمحمد رمضان لكي يستفاد بتجربتي ويبطل مشاكل، لكن للأسف النهاردة اتفاجئت إنه بيقحم اسم مصر في مشاكله الشخصية، عن طريق محاولة قلب الحقائق بفيديو يخص مشكلته الشخصية في التحفظ على أمواله، غير تلميحاته بأن مصر وأهلها لو محتاجة فلوسي يتفضلوا أنا جاهز”.

وأضاف الملحن والمطرب: “لا يا رمضان مصر وأهلها مش في حاجة لفلوسك ولا لفلوس أي حد، بعد إذنك حل مشاكلك الشخصية من غير ما تدخل اسم بلدي في أزماتك، والجمهور المصري اللي أنت بتخاطبه بمشكلة شخصية، ده جمهور واعي جداً وينتمي لمصر أولاً قبل محمد رمضان أو أي فنان آخر”.

وتابع: “الولاء الأول والأخير لمصر، وأنا كشخص من القوة الناعمة اللي بتمثل مصر واجبي إني أحذرك من إقحام اسم بلدي في أزماتك، وواجبي إني أغير على بلدي أنا وأي حد بيحب البلد دي”.

عن nemsawy

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

x

‎قد يُعجبك أيضاً

مصر: إغلاق محلات التوحيد والنور التجارية في مصر بعد سجن صاحبها

كشفت مصادر أن لجنة التحفظ على أموال الجماعات والكيانات الإرهابية، رفضت كافة ...