أخبار عاجلة
الرئيسية / أخبار الحوادث / عمرو أديب: الناس هتاكل منين وتعيش إزاي؟»

عمرو أديب: الناس هتاكل منين وتعيش إزاي؟»

ال الإعلامي عمرو أديب، مساء السبت، إن أسعار السلع ارتفعت في الأسواق هذا الأسبوع مجددًا، لافتًا إلى أن «سعر كيلو البسطرمة زاد من 140 إلى 260 جنيهًا، وسعر كيلو اللانشون عدى 200 جنيه، سعر اللبن زاد، الزبادي زاد، كله زاد، حتى المياه الغازية».

أضاف أديب، خلال تقديمه برنامج «كل يوم»، عبر فضائية «on e»: «الدولار استقر على 18 جنيه في البنك المركزي، اتعوم ورقص ونزل وخلاص خلصنا وبقى ثابت، الأسعار تزيد تاني ليه؟ الناس هتعمل إيه؟ كيلو اللحمة الكندوز وصل إلى 180 جينهًا، وطبعًا مبقاش في بتلو، ليه يا جماعة الزيادة تاني؟ الناس هتعيش إزاي؟».

تابع: «رمضان على الأبواب، الناس هتجيب أكل منين؟ الناس هتجيب فلوس منين؟ العيال هتاكل بروتين منين؟ سعر الأرنب وصل كام؟ بلاش اللحوم.. سعر كيلو العدس بكام؟ ده سعره يخض والله، اللي عايز يشتري فرخة وشوية خضار وشوية طماطم هيجيب منين؟ وعن ما حد أكل فاكهة ولا جاب لبس، مش لازم الناس تلبس بقى».

عمرو أديب: زهقنا من الكلام عن اللحمة السوداني اللي مش بنشوفها
انتقد الإعلامي عمرو أديب، طريقة رد الحكومة، على استفسارات الإعلاميين حول زيادة أسعار السلع الغذائية، قائلا: «أخشى أن تزيد فئة غير القادرين أعداد أخرى».

وقال خلال برنامج «كل يوم» المذاع على فضائية «on e»، «أنا متأكد أن الناس مش هتشترى ملابس العيد هذا العام، والناس اللى متعودة تصيف كل عام مش هتصيف السنة دى، مش عارف، أكيد لها حل وعلى الحكومة وضع حل لمواجهة ارتفاع الأسعار».

وأضاف: «إحنا زهقنا من كتر كلام الحكومة أن اللحمة السودانى على الحدود وجاية في الطريق وزهقنا من الحديث عن مزارع الأسماك اللى مش بنشوفها، وهذه حلول غير حقيقية وغير موجودة».

عمرو أديب: «أنا بسمع عن وصول الدعم لمستحقيه من وأنا بلبس شورت»
قال الإعلامي عمرو أديب، مساء السبت، إن ارتفاع الأسعار بهذه الصورة يُدمر السوق المصرية، لافتًا إلى أنه يسمع عن «وصول الدعم لمستحقيه منذ صغره، وحتى الآن لم تُحقق».

أضاف أديب، خلال تقديمه برنامج «كل يوم»، عبر فضائية «ON E»: «أنا لا أُحمل الحكومة مسئولية ارتفاع الأسعار، الحكومة مالها باللحمة ولا بالجبنة؟ الحكومة لها فئة تجري وراءها وتعمل من أجلها، وبيختاروا الأسماء وبتاع».

تابع: «أنا بسمع عن موضوع وصول الدعم لمستحقيه ده من وأنا بلبس شورت، وإن شاء الله لما يطلعلي شعر تاني كستنائي كده ويبقالي قُصة يكون الدعم وصل لمستحقيه، وربنا مع الحكومة».

استنكر أديب، ارتفاع الأسعار على الرغم من ثبات سعر الدولار عند 18 جنيهًا في البنك المركزي.

عن nemsawy

x

‎قد يُعجبك أيضاً

مصر.. شاب يشعل النيران في جسده ليلحق بوالدته المتوفية بعد أن “جاءته في المنام”

دخل الشاب المصري أيمن في حالة من الحزن بعد وفاة والدته، فقرر ...