euwincasino euwinsg epicwin8 joker123malaysia pussy888malaysia xe88malaysia فيديو.. السيسي للوزراء: لو قراراتكم مش عاجبة الناس استقيلوا وسيبوها – نمساوى
الرئيسية / أخبار متفرقة / فيديو.. السيسي للوزراء: لو قراراتكم مش عاجبة الناس استقيلوا وسيبوها

فيديو.. السيسي للوزراء: لو قراراتكم مش عاجبة الناس استقيلوا وسيبوها

كتب- حسن مرسي:
علق الرئيس عبد الفتاح السيسي، رفض المجتمع المصري لبعض القرارات التي يتخذها بعض الوزراء، قائلا: “قلت للناس اللي في الوزارة لما تيجوا تعملوا حاجة مظبوط لصالح مصر ومتتقبلش منكم استقيلوا.. سيبوها وامشوا.. يا نبني بلدنا ونحافظ عليها إذا كنا واثقين، ولو المجتمع مش قابل طب احنا آسفين”.

وأضاف السيسي، خلال كلمته بجلسة الحوار الأول للشباب عن التعليم، المنعقد الآن: “لو كل مسئول جه وكان بيتحلى بالتجرد والأمانة واشتغل في مكانه، وطرح طرح سليم والمجتمع رفضه، وجه قال أنا آسف سلام عليكم.. مرة على مرة هنتعلم نسمع كلام المسئول ونقبل الإجراء القاسي المحطوط”.

السيسى للمصريين: عايزين البلد تقوم بجد.. لازم يكون فيه التزام وانضباط
أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أنه يجب على المصريين أن يدركوا أن سر نهضة هذا البلد يكمن فى التزامهم وانضباطهم لكى تتقدم مصر، قائلا “أنا عايز أفهم الناس إن الحكاية بتاعتنا كلنا.. انتوا عايزين البلد دى تقوم بجد لازم تعرفوا إنه يبقى فيه التزام وانضباط مننا كلنا عشان مصر تطلع لقدام”.

وأوضح الرئيس، خلال مؤتمر الشباب، أن “الناس لما لقت فرصة من خلال حالة الفوضى اللى موجودة، وتراخى قبضة الدولة فى البناء على الأراضى الزراعية، ابتدوا يبيعوا ما لديهم من رؤس ماشية عشان يلحقوا، ودا كان تأثيره إن حجم المعروض من اللحوم اللى الناس محتجاه مبقاش متاح، والدولة فى نفس الوقت فاتورة الاستيراد عليها غالية جدا،ً لأن إحنا بنستورد 60 أو 70% من حاجتنا ودا محتاج دولار نشتريه من بره، وعمل ضغط على الدولار عالى وموارد السياحة اللى تراجعت بعد الثورة وتراجع التصدير بفعل حالة الفوضى الناتجه من الثورة وحال أصحاب المصانع بغلقها”.

كان السيسى قد عقب على شرح الدكتور عمرو الجارحى وزير المالية، للحالة الإقتصادية للدولة، قائلاً:” انا مش عاوز كلام للمتخصصين..عشان نعمل ثياق معرفى وتنويرى لكل مصر..انا عاوز اقول للناس احنا عملنا كدا ليه…انا عاوز كل الناس تعرف حتى البسطاء اللى فى الشارع..عمر ما كان المستهدف هم النخب ولا المثقفين..انا بستهدف الناس اللى بتسأل انتوا بتعملوا فينا كدا ليه”.


عن nemsawy

x

‎قد يُعجبك أيضاً

بايدن القادم إلى الشرق الأوسط: “كابوس” لـ بن سلمان ومشكلة لأردوغان

تحت العنوان أعلاه، نشرت “أوراسيا ديلي” مقالا حول توقع عدم رأفة بايدن ...